8. Festiwal muzyczny  TRZY–CZTE–RY  Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje.

23 listopada - 16 grudnia 2023

 



Wajnberg Piano Trio:
Szymon Krzeszowiec (skrzypce)

Arkadiusz Dobrowolski (wiolonczela)
Piotr Sałajczyk (fortepian)

Wajnberg Trio tworzą cieszący się uznaniem muzycy kameraliści, angażujący się na co dzień w dzialalność artystyczną na wielu polach – pianista Piotr Sałajczyk, skrzypek Szymon Krzeszowiec oraz wiolonczelista Arkadiusz Dobrowolski. Połączyła ich fascynacja życiem i twórczością wybitnego polskiego kompozytora, Mieczysława Wajnberga oraz pasja wykonywania muzyki kameralnej.
Wajnberg Trio zadebiutowało w 2016 roku podczas 20. edycji Tansman Festival w Łodzi, w 2019 roku ukazała się pierwsza płyta zespołu, która otrzymała nominację do International Classical Music Awards 2020. Repertuar tria stanowią przede wszystkim utwory polskich kompozytorów XX wieku.
 Piotr Sałajczyk to solista i kameralista, profesor katowickiej Akademii Muzycznej. W kręgu zainteresowań artysty znajduje się zapomniana literatura fortepianowa, którą przywraca słuchaczom. Za działalność tę otrzymał nominację do Paszportu Polityki. Otrzymał także Nagrodę Orfeusza „za wybitne kreacje muzyki polskiej”.  Szymon Krzeszowiec to uznany skrzypek i pedagog,  od 2001 roku jest prymariuszem Kwartetu Śląskiego, z którym regularnie koncertuje na całym świecie. W swojej dyskografii ma ponad 30 płyt. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi klasę skrzypiec oraz kieruje Katedrą Instrumentów Smyczkowych. Arkadiusz Dobrowolski studiował w Łodzi i Hanowerze, to laureat wielu konkursów m.in. Concours international d’interprétation Pierre Lantier w Paryżu. Artysta koncertował w większości krajów europejskich, w USA, Japonii, Tunezji, Algierii i Islandii. W 2001 roku wraz z Triem Polskim wystąpił w Carnegie Hall. W swoim dorobku fonograficznym ma szereg nagrań dla stacji radiowych i telewizyjnych.


Kasia Moś
Reprezentantka Polski na 62. Konkursie Piosenki Eurowizji (2017r.)
Ukończyła szkołę muzyczną im. Fryderyka Chopina w Bytomiu, w klasie wiolonczeli i fortepianu oraz Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Współpracowała z orkiestrą AUKSO przy nagraniu płyty Pawła Mykietyna „Pasja wg. Świętego Marka”. Zaśpiewała partię Kordelii w światowej prapremierze musicalu „Król Lear” Pawła Mykietyna, która miała miejsce na Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. Nagrała wokalizę Wojciecha Kilara do filmu Krzysztofa Zanussiego „Obce ciało”.
Wokalistka ma na koncie muzyczne przygody telewizyjne – była finalistką III edycji programu „Must be the Music” oraz wzięła udział w 8. edycji show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”.
W 2015 roku wydała swój debiutancki album „INSPINATION”.
W 2018 roku nakładem wydawnictwa Agora ukazał się album „Retro” Jerzego Maksymiuka i Janusza Olejniczaka, na którym Kasia gościnnie zaśpiewała kilka utworów.
21.05.2021 odbyła się premiera płyty z orkiestrą AUKSO “MONIUSZKO200”. Album składa się z CD + DVD w wersji koncertowej z sali NOSPR w Katowicach. Są to nowe interpretacje utworów Stanisława Moniuszki we współczesnych aranżacjach.
Na rynku jest już dostępna najnowsza płyta Kasi Moś z utworami "Karin Stanek" w zupełnie nowych nieoczywistych, nowoczesnych klubowy aranżacjach.

W listopadzie 2022r. odbyła się premiera singla pt. "Zapomnij", do którego do współpracy został zaproszony Leszek Możdżer.
 

AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
    W lutym 1998 roku powstał jeden z najciekawszych europejskich zespołów kameralnych. Grupa absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach wspólnie z Markiem Mosiem, wybitnym skrzypkiem, dyrygentem i kameralistą, powołała do życia orkiestrę, która miała być dla nich przestrzenią artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej wartości. Tak narodziło się AUKSO – z greckiego: wzrastanie. Nazwa, którą wybrał zespół, nie jest przypadkowa; stanowi wyraz aspiracji tworzących go muzyków, wyznacza jednocześnie kierunek ich zawodowej drogi. Mówi o potrzebie doskonalenia i konsekwencji, o podejmowaniu wyzwań i otwarciu. 
Młodzi muzycy, których zainteresowania wykraczają daleko poza ramy repertuaru klasycznego, szczególną uwagę poświęcają muzyce polskiej, chętnie i z powodzeniem sięgając po dzieła współczesne. Prawykonania swoich utworów powierzali dotąd zespołowi m.in. Zbigniew Bujarski, Cezary Duchnowski, Wojciech Kilar, Aleksander Lasoń, Piotr Moss i Grażyna Pstrokońska-Nawratil. 
AUKSO koncertuje w kraju i za granicą, a w historię własną orkiestry wpisana jest jej współpraca z artystami tej miary, co Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Marc Minkowski, Piotr Anderszewski, Andrzej Bauer, Kaja Danczowska, Władysław Kłosiewicz, Janusz Olejniczak czy Olga Pasiecznik. Są występy na festiwalach (m.in. Wielkanocnym Ludwiga van Beethovena, „Wratislavia Cantans”, „Warszawskiej Jesieni”), są płyty z polską muzyką współczesną (zespół nagrywał m.in. utwory Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, Zbigniewa Preisnera i Pawła Mykietyna). Jest strefa pogranicza: łączenie klasyki z jazzem i rockiem, szukanie wspólnego dla nich mianownika lub odwrotnie – zabawa przeciwieństwami i zderzanie odrębnych muzycznych języków. AUKSO koncertowało i nagrywało m.in. z Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Stańko, Urszulą Dudziak, Michałem Urbaniakiem, Anną Marią Jopek, Marcinem Wyrostkiem, Motion Trio, Voo Voo, Zakopower, z zespołem Vołosii i Kroke. Jest wreszcie własny festiwal: od 2000 roku na Podlasiu odbywa się rokrocznie „Letnia Filharmonia AUKSO”. W wyjątkowej atmosferze jednego z najpiękniejszych zakątków Polski organizowane są koncerty, warsztaty i kursy mistrzowskie, przyciągające sympatyków, melomanów i artystów z całego kraju.
    AUKSO jest laureatem Nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk” (2011), którą uhonorowano zrealizowany wspólnie z Januszem Olejniczakiem album „Wydanie Narodowe Chopina” w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”. Zespół otrzymał także nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album Roku: Muzyka Symfoniczna i Koncertująca” za płytę „Kilar. AUKSO. Moś.” (2015). Orkiestra otrzymała również prestiżowe wyróżnienie „Marka Śląskie” (2011), będące podziękowaniem za znaczący wkład w rozwój województwa śląskiego.
    AUKSO  w z r a s t a: sezon po sezonie poszerzając repertuar, powracając w miejsca dobrze znane i przyjmując nowe zaproszenia. Cieszy się coraz większym kręgiem wiernej publiczności i entuzjastów proponowanej przezeń sztuki. Jest jedną z najznakomitszych polskich orkiestr – wszechstronnym zespołem, który od początku się wyróżniał i mądrze pielęgnując własną indywidualność, w wyraźny sposób zaznacza swoją obecność w życiu kulturalnym Europy. 

 

Marek Moś
Dyrygent i dyrektor artystyczny orkiestry kameralnej AUKSO od czasu jej powstania. Dyrektor artystyczny Festiwalu „Letnia Filharmonia AUKSO” w Wigrach. Wybitny polski skrzypek i kameralista. Kształcił się w Bytomiu i Katowicach, jego pedagogami byli Kazimierz Dębicki i Andrzej Grabiec. 
Jest założycielem i wieloletnim primariusem Kwartetu Śląskiego – zespołu, który w krótkim czasie stał się jednym z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie. Z zespołem występował na najbardziej prestiżowych festiwalach i najznakomitszych estradach świata, m.in. w wiedeńskim Konzerthaus, Concertgebouw i Ijsbreker w Amsterdamie, Vredenburg w Utrechcie, Schauspielhaus w Berlinie, Tivoli w Kopenhadze, Tonhalle w Dusseldorfie, De Singel w Antwerpii, Merkin Hall w Nowym Jorku i Jordan Hall w Bostonie. Z Kwartetem Śląskim artysta dokonał około trzydziestu prawykonań utworów polskich i obcych, z czego część jest dedykowana zespołowi. 
Artysta ma w swoim dorobku wiele nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, a także dla firm fonograficznych (CD Accord, Olympia, Patridge, Thesis, Wergo). Płyty, w nagraniu których uczestniczy Marek Moś, zdobywają liczne wyróżnienia i nagrody. Monograficzna płyta z utworami Henryka Mikołaja Góreckiego zdobyła Nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” (1995). Kolejnego „Fryderyka” oraz wyróżnienie „Płyta Roku” Magazynu Studio zdobyła płyta Kwartetu Śląskiego z nagraniami dzieł Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego (1997).
Marek Moś jest również laureatem wielu nagród, m.in. Konkursu Muzyki Współczesnej w Krakowie (1979), Międzynarodowej Trybuny UNESCO w Paryżu (1984, 1988), nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1994, 2005), nagrody Ministra Kultury „Gloria Artis” (2005) oraz nagrody Marszałka Województwa Śląskiego (2005). Otrzymał także tytuł Honorowego Obywatela Miasta Tychy (2009). Obecnie, obok niezwykle aktywnej działalności koncertowej i nagraniowej, Marek Moś wykłada w Akademii Muzycznej im Karola Szymanowskiego w Katowicach.  


Wojciech Koprowski (skrzypce)

Jako solista wystąpił z towarzyszeniem większości polskich filharmonii. Od 2007 roku jest skrzypkiem Meccore String Quartet, z którym występuje na całym świecie w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, jak chociażby: Concertgebouw w Amsterdamie, Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Elbphilharmonie w Hamburgu, Beethoven-Haus w Bonn czy Bozar w Brukseli.

Wojciech Koprowski jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Studiował również kameralistykę na Universität der Künste w Berlinie, w Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli, oraz w Escuela Superior de Música Reina Sofía. Jest laureatem 15 nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych i kameralnych.

Oprócz wielu nagrań koncertowych dla czołowych rozgłośni radiowych, dokonał licznych nagrań płytowych dla wytwórni: Warner Music, Cd Accord, Capriccio, MDG, Prelude Classics, DUX, czy Acte Préalable, które uzyskały nominacje i wyróżnienia, m.in. w ramach nagród: ZPAV Fryderyk, Gwarancje Kultury, Paszporty Polityki, Supersonic Award, Preis der Deutschen Schallplattenkritik, Koryfeusz Muzyki Polskiej, Muzyczne Orły.

Oprócz bogatej działalności koncertowej, Wojciech Koprowski jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W kraju i za granicą prowadzi liczne kursy muzyczne i zasiada w jury konkursów wykonawczych solowych i kameralnych. Gra na instrumencie Giuseppe Gagliano z 1775 r.

 

Aleksandra Świgut (fortepian)

Pianistka, solistka i kameralistka, doktor sztuk muzycznych, pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. 
Według krytyków jedna z najbardziej wyrazistych osobowości sceny muzyki klasycznej. 

Laureatka 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Edwarda Griega w Bergen oraz nagród specjalnych: nagrody publiczności i orkiestry oraz prestiżowej nagrody Steinway Prizewinners Concert Network.  

Jako propagatorka wykonawstwa na fortepianach historycznych zdobywa laur II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie.  Półfinalistka Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Avivie, uczestniczka XVIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2021) oraz laureatka licznych młodzieżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in w Ettlingen, Nowym Orleanie i Enschede). 

Solistka najbardziej prestiżowych festiwali muzycznych m.in. Chopin i Jego Europa, Chopin Festival Nohant, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Chopin a Paris Festival, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Midis-Minimes Festival w Brukseli, Chopin Genève Festival, Cremona Festival, Ascoli Piceno Festival, Festiwal Eufonie w Pradze, Paderewski Festival w Raleigh (USA), i innych.

Artystka jest częstym gościem elitarnych europejskich zespołów w tym Bergen Philharmonic Orchestra, Helsingborg Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, Orkiestra XVIII Wieku, Netherland Symphony Orchestra, AUKSO, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Sinfonietta Cracovia, {oh!} Orkiestra Historyczna, Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Bałtyckiej i innych, współpracując z wybitnymi dyrygentami takimi jak Lawrence Foster, Maxime Pascal, Aleksandr Marković, Zoi Tsokanou, Marek Moś, Johannes Gustavsson, Grzegorz Nowak, Paweł Przytocki i inni.

Artystka ma w w swoim dorobku trzy płyty: „Portrety Natury” nagraną wspólnie z Michałem Klauzą i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej dla wytwórni Orphèe Classics, płytę z utworami Fryderyka Chopina oraz własną kompozycją, wykonaną na fortepianie historycznym Erard 1858, wydaną przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz płytę z twórczością Witolda Maliszewskiego nagraną wspólnie z Przemysławem Neumannem i Orkiestrą Filharmonii Opolskiej dla wytwórni DUX. W autorskich programach występuje także z siostrą Agnieszką Świgut - skrzypaczką Królewskiej Opery Sztokholmskiej oraz w wielu formacjach kameralnych m.in. z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem, z którym w 2018 roku nagrała płytę z utworami Roberta Schumanna.

Stypendystka Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2003-2010), który aktualnie wspiera jej działalnością pedagogiczną. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury, Fundacji im. Franciszka Wybrańczyka, niemieckiej Fundacji Jutting, stypendium Młodych Naukowców oraz Stypendium Młoda Polska. 

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademii Muzycznej w Katowicach, Gdańsku oraz Guildhall School of Music and Drama w Londynie.


Natalia Pasiecznik (fortepian)

Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku trzech lat, uczęszczała do szkoły z internatem dla uzdolnionych muzycznie dzieci we Lwowie, a następnie kontynuowała edukację muzyczną w Konserwatorium Lwowskim. Ukończyła studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Royal College of Music w Sztokholmie.

Występowała w całej Europie, USA, Japonii, Argentynie w najsłynniejszych salach koncertowych, takich jak Santory Hall (Tokio), Berwald Hall (Sztokholm), Konserthuset (Sztokholm), de Singel (Antwerpia), Auditori Winterthur (Barcelona), Musikhalle (Hamburg), Teatro Colon (Buenos-Aires), we wszystkich najważniejszych polskich salach koncertowych, na festiwalach takich jak Beethoven-festival i Mozart-festival, La Folle Journee, Gdańska Jesień Pianistyczna (Polska), Schubertiada (Hiszpania), Pałace St. Petersburg (Rosja). Współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną Radia Szwedzkiego, Mozarteum (Niemcy), Orchestre d'Auvergne (Francja), Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Wrocławskiej, Gdańskiej i Poznańskiej (Polska), Norrlandsoperan (Szwecja) pod batutą takich dyrygentów jak Michael Zilm, Christopher Hogwood, Evgeniy Svetlanov, Arie van Beck, Jacek Kaspszyk, Marek Moś, B. Tommy Andersson, Robert Stehli.

Dysponując rozległym repertuarem, gra nie tylko na współczesnym fortepianie, ale także na instrumentach historycznych.

Dokonała licznych nagrań dla radia i telewizji (szwedzkie Radio P2, BBC Radio 3, belgijskie i hiszpańskie radio, szwedzka telewizja TV4, Polskie Radio i Telewizja) oraz nagrań komercyjnych dla takich firm jak BIS Records, NAXOS (Chopin; otrzymał 5 gwiazdek w Gramophone, Diapason, Svenska Dagbladet), OPUS 111, Pro Musica Camerata, Musicon (Bach, Messiaen; otrzymał 5 gwiazdek w magazynie "Muzyka 21 wieku"). Jej najnowsza płyta Consolation - Forgotten Treasures of the Ukrainian Soul (BIS Records) zdobyła najwyższe uznanie krytyków i została uznana za wydarzenie roku w niemieckiej gazecie MittelBayerische.

Jest laureatką V Nordyckiego Konkursu Pianistycznego w Nyborgu (Dania, 1998), Światowego Konkursu Pianistycznego w Cincinatti (USA, 1999), a w 2001 roku otrzymała nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Umberto Micheli w Mediolanie (Włochy). Wykładała w Royal College of Music w Sztokholmie. W 2000 r. otrzymała prestiżową nagrodę Andersa Walla, w 2017 r. otrzymała stypendium kulturalne miasta Sztokholm za wkład w życie kulturalne Sztokholmu, aw 2022 r. otrzymała prestiżowe stypendium kulturalne Kościoła Szwecji za artystyczny projekt badawczy Rethinking the Well-Tempered Clavier.

Natalya jest częstym członkiem jury różnych międzynarodowych konkursów pianistycznych. Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie. Jest założycielką Międzynarodowego Kursu Muzyki Kameralnej Ostroh oraz założycielką i liderem artystycznym festiwalu muzycznego Rethinking Europe. W czerwcu 2021 r. otrzymała tytuł doktora sztuki za projekt Makrokosmos George'a Crumba. Obecnie jest związana z Akademią Griega na Uniwersytecie w Bergen w Norwegii.


Boarte Piano Trio
Konrad Skolarski - fortepian
Jarosław Nadrzycki - skrzypce
Karol Marianowski - wiolonczela

Boarte Piano Trio współtworzy trzech wybitnych polskich muzyków. Konrad Skolarski, Jarosław Nadrzycki i Karol Marianowski to utytułowani artyści, którzy swoją międzynarodową renomę zdobyli, występując we wszystkich krajach Europy, w obu Amerykach i w Azji. Zarówno jako soliści jak i kameraliści oraz członkowie utytułowanego Meccore String Quartet podbili wiele znamienitych sal koncertowych takich jak: Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall, Cadogan Hall i Menuhin Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, BOZAR w Brukseli, Frick Collection w Nowym Jorku, Pollack Hall w Montrealu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Wielka Sala Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Sala im. Arama Chaczaturiana w Erywaniu oraz Atheneum w Bukareszcie.

W czasie swojej drogi artystycznej mieli zaszczyt współpracować z wybitnymi osobistościami ze świata muzyki kameralnej takimi jak: Alfred Brendel, Günter Pichler, Gerhardt Schulz, Valentin Erben, Heime Müller, Pavel Gililov oraz z członkami Artemis Quartett w tym św. pm Friedmannem Weigle. Jako soliści występowali pod batutą wybitnych dyrygentów, między innymi: Krzysztofa Pendereckiego, Michaiła Jurowskiego, JoAnn Falletta, Łukasza Borowicza, Waleriego Giergiewa, Maxima Vengerova, Kristjana Järviego, Giancarlo Guerrero, Sergeya Smbatyana, Massimiliano Caldi i Paula Goodwina.

Członkowie zespołu są zwycięzcami wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów, a także otrzymali szereg nagród fonograficznych za swoje dotychczasowe nagrania, w tym nagroda Supersonic Award niemieckiego magazynu Pizzicato, Diapason 5 magazynu Diapason, oraz kilkakrotnie nominację do nagrody Fryderyk. Muzycy BPT występowali z:czołowymi orkiestrami m.in. London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, MDR Sinfonieorchester czy Simón Bolivar Orchestra of Venezuela.

Artyści są absolwentami Hochschule für Musik Köln, The Boston Conservatory, Royal Academy of Music, Uniwersytetu Muzycznego im.Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. I. J . Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie prowadzą działalność pedagogiczną. Ukończyli również z wyróżnieniem Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, Universität der Künste w Berlinie, Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli, Universität Mozarteum Salzburg.


Krzysztof Zbijowski (klarnet)
Klarnecista, pedagog w 1988 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie Prof. Henryka Kierskiego. Swoje umiejętności rozwijał pod kierunkiem Prof. Guy Deplus, wykładowcy Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris.         Jest kierownikiem Sekcji Instrumentów Dętych i Perkusji, prowadzi klasę klarnetu i kameralistyki w  ZPSM Nr 1 w Warszawie. W  latach  1990 - 1995  był  pierwszym   klarnecistą  Orkiestry Państwowej Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Od 1992 roku - solista Polskiej Filharmonii Kameralnej               w Sopocie,  w 1995 został pierwszym klarnecistą Orkiestry Teatru Wielkiego -  Opery Narodowej            w Warszawie. W latach 1997-1999 był członkiem stworzonej przez Grzegorza Nowaka Międzynarodowej Orkiestry Sinfonia Helvetica, złożonej z muzyków czołowych europejskich orkiestr. Jest laureatem 1 miejsca w  Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Drewnianych w Koszalinie. Jako członek kwintetu instrumentów dętych zdobył  1 miejsce w Ogólnopolskim Konkursu Zespołów Kameralnych we Wrocławiu. Wystąpił na prestiżowych festiwalach w kraju i zagranicą, takich jak: „Warszawska Jesień”, Warszawskie Spotkania Muzyczne, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Schleswig-Holstein Musik Festival, Festspiele Meklemburg-Vorpomern. Koncertował  z  wieloma polskimi orkiestrami. W jego repertuarze znajdują się m.in. kompozycje Mozarta, Rossiniego, Kurpińskiego, Danziego,  Spohra, Mendelssohna- Bartholdy’ego, Webera, Debussy`ego, Straussa, Lutosławskiego, Pendereckiego. Dotychczas występował ze znakomitymi muzykami, są wśród nich : Agnieszka Duczmal, Misha Maisky, Marc Minkowski,  Lorin Mazel, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Ivo Pogorelic, Wojciech Rajski, Mścisław Roztropowicz, Tadeusz Wojciechowski, Krystian Zimerman. Artysta dokonał  nagrań radiowych, telewizyjnych i fonograficznych, wydanych przez Sony Classical, Claves, Tacet, Amati, DUX, Accord i inne.  
Z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej zarejestrował   Preludia Taneczne Lutosławskiego w wersji na  klarnet   i orkiestrę kameralną,   z  Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” nagrał prawykonanie Concerto per clarinetto e archi  Sielickiego, z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej dokonał pierwszego w historii polskiej fonografii nagrania płytowego  Premiére Rhapsodie  Debussy’ego.

 

 

Airis String Quartet
Aleksandra Czajor-Kowalska -  I skrzypce
Grażyna Zubik - II skrzypce
Malwina Tkaczyk - altówka
Mateusz Mańka - wiolonczela 

Airis String Quartet to jeden z najbardziej aktywnych i interesujących kwartetów młodego pokolenia w Polsce. Powstał w 2008 roku w Krakowie ze studenckiej pasji do muzyki współczesnej. Kompozycje współczesnych polskich kompozytorów na czele z kwartetami Krzysztofa Pendereckiego, a następnie światowa literatura XX i XXI wieku od początku stanowiły fascynujące pole zespołowej eksploracji, choć niestandardowe jak na repertuar dedykowany młodemu kwartetowi. Odważny skok na głęboką wodę  w bardzo krótkim czasie przyniósł zespołowi pierwszy znaczący sukces , II Nagrodę na XII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2008), co nadało pędu i ukierunkowało kwartet w odnalezieniu własnej artystycznej niszy.

Zespół kształcił się pod kierunkiem muzyków Kwartetu Dafô w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w ArtEZ Conservatorium w Zwolle w Holandii w klasie Jeroena Reulinga i Sary Kapustin (Rubens Quartet), na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie Johannesa Meissla (Artis Quartet)  oraz w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Piotra Szumieła (Apollon Musagete Quartett). Zespół był również członkiem European Chamber Music Academy, a podczas licznych kursów mistrzowskich miał okazję pracować z wybitnymi artystami z takich zespołów, jak Ysaÿe Quartet, Quatour Diotima, Alban Berg Quartet, Melos Quartet, Quatuor Danel, Szymanowski Quartet, Silesian String Quartet, Royal String Quartet, i Apollon Musagète Quartett.

Airis String Quartet  działa nieprzerwanie już od 15  lat. Jest zdobywcą licznych nagród konkursowych (w tym nagród specjalnych za wykonania utworów współczesnych), laureatem stypendiów (Młoda Polska, Windish Kammmermusik Preis Vien ) i programów dotacyjnych (Artysta-Rezydent, Zamówienia kompozytorskie, europejski program MERITA). Ma na swoim koncie liczne nagrania płytowe ( m.in. „Hartmann”, „Airis String Quartet/Amadrums Trio/Łukasz Pieprzyk”, „Krakowska szkoła kompozytorska- Stachowski,Bujarski, Moszumańska- Nazar”), blisko 30 prawykonań , współpracę z wybitnymi artystami i kompozytorami (Miłosz Bembinow, Rafał Augustyn, Ib Nørholm, Paweł Łukaszewski, Michał Dobrzyński, Łukasz Pieprzyk, Anders Koppel, Clarck Nichols, Christian Mason). Kwartet miał również zaszczyt dwukrotnie pracować z Maestro Krzysztofem Pendereckim nad wykonaniem II i III Kwartetu smyczkowego.

Muzycy Airis String Quartet stale poszukują nowych inspiracji, przestrzeni dla kreatywności i wolności twórczej. Chętnie sięgają  po nieoczywisty i nieznany repertuar muzyki klasycznej, dokonują nagrań muzyki filmowej i do gier komputerowych. Poszukując nowych jakości brzmieniowych nawiązują inspirujące kolaboracje z innymi muzykami powiększając swój skład o mandolinę, trio perkusyjne, duet akordeonowy, zespoły wokalne , saksofon. Wykonują także muzykę z gatunku lyric fusion (czerpiącego z poezji śpiewanej, jazzu, muzyki klasycznej i piosenki aktorskiej)  we współpracy z zespołem „Nocą Umówieni” - w 2021 roku wydali wspólnie 2 płyty- „Ginczanka” i „Nocą Umówieni”.


Wojciech Majewski (fortepian)
Jeden z najwybitniejszych polskich pianistów. Jest wirtuozem wykonującym zarówno jazz jak i muzykę klasyczną, ponadto dał się poznać jako oryginalny kompozytor. Pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach muzycznych. Jego ojciec Henryk Majewski to jedna z najważniejszych postaci polskiego jazzu.
Wojciech Majewski ukończył warszawską Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasie fortepianu. W roku 2001 ukazała się pierwsza firmowana przez niego płyta "Grechuta", zawierająca jazzowe interpretacje kompozycji polskiego piosenkarza. Album spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony krytyki, publiczności, jak też środowiska artystycznego. W roku 2003 ukazała się druga płyta artysty „Zamyślenie". Krążek ten zdominowały kompozycje lidera. Album otrzymał przyznawaną bestsellerom nagrodę As Empiku 2003 w kategorii Polski Jazz. Pierwsze dwie płyty artysty, podobnie jak trzecia całkowicie autorska pozycja „Opowieść”(2009), zostały dostrzeżone przez branżę muzyczną czego wyrazem było 5 nominacji do nagrody Fryderyk w kategoriach: „album jazzowy roku” i „muzyk jazzowy roku”.
Jesienią roku 2006, nakładem wydawnictwa "Znak" ukazała się bestsellerowa książka autorstwa Majewskiego zatytułowana "Marek Grechuta- Portret artysty".
W roku 2008 artysta skomponował „Suitę na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę smyczkową” wykonaną wspólnie z Andrzejem Bauerem i orkiestrą „Aukso” pod batutą Marka Mosia. W roku 2014 pianista wziął udział w obchodach „Roku Jana Karskiego” z dużym powodzeniem wykonując „Koncert fortepianowy” Henryka Warsa (wspólnie z Polską Orkiestrą Radiową).

W roku 2015 ukazał się album "Wojciech Majewski gra Skriabina". Jednym z jego pierwszych słuchaczy był Nigel Kennedy, który w tekście zamieszczonym w książeczce, nazwał Majewskiego "największym polskim pianistą naszych czasów". W roku 2016 wytwórnia Sony Music wznowiła album „Grechuta” wzbogacając oryginalny materiał o nagrania dodatkowe. Reedycja zbiegła się z piętnastoleciem premiery płyty. Wydawnictwo zebrało świetne recenzje prasowe i gościło na liście bestsellerów salonów Empik.

W roku 2016 pianista wziął udział w nagraniu płyty „Tribute to Henryk Majewski”, która w roku 2017 otrzymała nagrodę Fryderyk w kategorii ”album jazzowy roku”.
Jesienią 2017 ukazał się kolejny album artysty „Nie było lata” czyli dzieło wokalno - instrumentalne prezentujące w oratoryjnej formie poezję Stanisława Grochowiaka. W nagraniu wzięły udział gwiazdy polskiego jazzu, piosenki i teatru. W roku 2020 światło dzienne ujrzała kolejna pozycja w dorobku fonograficznym Majewskiego: „Przemiana”  - pierwsza solowa jazzowa płyta muzyka.

Majewski występował z wieloma znakomitymi artystami takimi jak: Tomasz Szukalski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Joe La Barbera, Henryk Miśkiewicz, Palle Danielsson, Andrzej Bauer, Stanisław Soyka, Ewa Bem i inni. Dokonał wielu  nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Koncertował w Niemczech, Izraelu,USA, Francji, Rosji, we Włoszech. Występował na prestiżowych festiwalach takich jak: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Warszawa Singera czy Jazz Open w Stuttgarcie. Występ na tym ostatnim ukazał się na płycie DVD -„Best of Jazz Open 1998”.


Radosław Sobczak (fortepian)

Urodzony w 1981 roku w Piszu, tam też rozpoczął naukę gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia u Pani Ewy Sulewskiej.

Następnie przez pięć lat kształcił się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im.F. Chopina w Olsztynie pod kierunkiem Ilony Dworeckiej – Staszewskiej. Dyplom oraz maturę uzyskał w Liceum Muzycznym im. Karol Szymanowskiego w Warszawie u prof. Bronisałwy Kawalla w 2000 roku.  

W roku 2006 ukończył  studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie fortepianu prof. Edwarda Wolanina, oraz kameralistyki prof.Macieja Paderewskiego. Uzupełnił studia muzyczne u prof. Victora Macarova.

Jest laureatem II nagrody I Europejskiego Konkursu Pianistycznego „Halina Czerny- Stefanska in memoriam” w Poznaniu (2008).

Został wyróżniony podczas XIV Miedzynarodowym Konkursie Pianistycznego im. F Chopina w Warszawie w 2000 roku, otrzymując tytuł „Najlepszego Polaka Konkursu” oraz wiele nagród pozaregulaminowych; m. in. Fortepian Yamaha od Fundacji prof. Reginy Smedzianki oraz stypendium Fundacji „ Crescendum est Polonia”.

Występował w wielu polskich filharmoniach, brał udział w licznych festiwalach polskich jak i zagranicznych, takich jak : Chopin Festival „Settimane Musica li Bresciane-Genio e malinconia” we Włoszech, Piano Festival w Kitzingen (Niemcy) , Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku i Festiwal Muzyki Polskiej w Gyor ( Wegry), Krakow Piano Summer, Czarnoleski Festiwal Sztuk, Lubartowska Jesień, Festiwal Beethovenowski w Głogówku, Dni Szymanowskiego w Zakopanem, Festiwal Chopinowski w Antoninie, Paderewski Days in New York, Warszemusik, oraz Trzy-Czte-Ry .

W 2002 roku zagrał siedem recitali w Chinach na zaproszenie Shanghai Concert Hall. Wystapił w 2003 roku w koncercie dla parlamentarzystów europejskich w Strasburgu z okazji wejścia Polski do Uni Europejskiej.

W grudniu 2007 uczestniczył w gali sylwestrowej w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.
Jest pierwszym polskim pianistą, który wystąpił w Maskacie( Oman) na zaproszenie Ambasady Polskiej w Rijadzie, koncert odbył się w hotelu Crowne Plaza w 2010 r.
 
Poza Polską koncertował w takich krajach jak ; Niemcy, Francja, Hiszpania, Czechy, Włochy, Rosja, Szwajcaria, Ukraina, Węgry, Izrael, Palestyna , Arabia Saudyjska, Australia, Korea, Chiny i USA.
W roku 2013 ukazała się jego płyta CD z  trzema sonatami Beethovena, nastepna „The Spirit„ z utworami różnych kompozytorów zarejestrowanymi podczas recitali, obie wydane przez Fundacje „Cultura Animi”. 
W czerwcu 2018 roku we współpracy z wytwórnią DUX wydał dwie solowe płyty CD z muzyką polską; pierwsza z solowymi utworami Ignacego Jana Paderewskiego, druga z kompozycjami Karola Szymanowskiego. W tym samym roku, Senat Rzeczypospolitej Polskiej we współpracy z Polskim Radiem umieścił jego nagranie Sonaty Paderewskiego w swoim projekcie ; Płyta CD - Senat RP w stulecie odzyskania niepodległości.
Również w 2018 roku nagrał dla wytwórni DUX komplet etiud fortepianowych Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, jest to światowa premiera fonograficzna.
Dwukrotnie był nominowany do prestiżowej Nagrody Muzycznej „Fryderyk”-  w 2019 za płytę „Paderewski”, w 2020 za płytę „Łukaszewski”.

W listopadzie 2019 r. wykonał pamiętny recital w Lincoln Center w Nowym Jorku ( Bruno Walter Auditorium) z sonatami Paderewskiego i Szymanowskiego.
W latach 2018 – 2021 zrealizował nagranie audio-video - „Misterium Muzyczne” kompozytora – Piotra Pietkiewicza, w skład którego wchodzą trzy odrębne cykle fortepianowe - „Monologia”, „Świat Grawitonów” i „Epifonia”.
W 2023 roku ukazała się płyta z koncertami Chopina w nowej aranżacji orkiestry – skład kameralny z pojedyńczym drewnem, również dla wytwórni DUX, projekt zrealizowany z Podlaską Orkiestrą Kameralną.

W latach 2010-2012 był Profesorem na Chopin- Keimyung University w Daegu, w Korei. Płd.
W latach 2012 - 2018 był wykładowcą  na Uniwersytecie Muzycznym im . F. Chopina w Warszawie, a od 2012 roku jest pedagogiem fortepianu w Zespole Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego Nr 4 w Warszawie. 
W 2018 uzyskał tytuł doktora sztuk w Akademii Muzycznej im.I.J. Paderewskiego w Poznaniu.


Olga Pasiecznik (sopran)

Urodzona w Ukrainie, kształciła się w Konserwatorium w Kijowie oraz w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). 
W 1992 roku, podczas studiów podyplomowych w Warszawie, zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a cztery lata później w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu (Pamina w Czarodziejskim flecie Mozarta). 
Ma na koncie ponad 50 partii operowych, m.in. w dziełach Monteverdiego, Glucka, Händla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy'ego oraz kompozytorów współczesnych. Występowała na najbardziej prestiżowych scenach świata, takich jak m.in. Opéra Bastille, Palais Garnier, Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Komische Oper Berlin, Konzerthaus Berlin, Berliner Philharmonie, Elbphilharmonie Hamburg, Teatro Real, Auditorio Nacional de Música (Madryt), Bayerische Staatsoper, Münchner Philharmonie, Palais des Beaux-Arts, Théâtre de la Monnaie (Bruksela), Theater an der Wien, Bregenzer Festspiele, Grand Théâtre de Genève, Finnish National Opera, Flemish Opera, Suntory Hall (Tokio) oraz Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie. 
Wykonywała dzieła oratoryjne i symfoniczne w ważnych salach koncertowych we wszystkich niemal krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Chinach, Japonii i Australii. Śpiewała z najwybitniejszymi orkiestrami pod batutą takich mistrzów, jak Іvor Bolton, Andrzej Boreyko, Frans Brüggen, Jean-Claude Casadesus, Marcus Creed, Charles Dutoit, René Jacobs, Dmitri Jurowski, Roy Goodman, Christopher Hogwood, Heinz Holliger, Philippe Herreweghe, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jean-Claude Malgoire, Marc Minkowski, Kazushi Ono, Andrew Parrott, Krzysztof Penderecki, Trevor Pinnock, Marcello Viotti, Antoni Wit, Massimo Zanetti. 
Występuje również w repertuarze kameralnym, recitalach oraz w duecie z siostra - pianistką Natalią Pasiecznik. 
W roku 2023 została odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 60 płyt CD i DVD, dokonała również licznych nagrań radiowo-telewizyjnych.

 

Lilianna Zalesińska (mezzosopran)

Repertuar artystki obejmuje szeroki wybór pieśni, wykonawstwo oratoriów i muzyki współczesnej. Brała udział w wystawieniach utworów najnowszych, m. in. w  Konzerthaus w Wiedniu, czy na festiwalu SIMN w Rumunii, którego była gościem specjalnym. Dwukrotnie inaugurowała festiwal Warszawska Jesień. Prapremierowe wykonania swoich utworów powierzali jej kompozytorzy polscy, chińscy, belgijscy, rumuńscy, litewscy, bułgarscy. Z repertuarem pieśniarskim i oratoryjnym występowała na  wielu festiwalach: 50. jubileuszowym Festiwalu w Łańcucie, International Izmir Festival w Turcji, Festiwalu Rossiniowskim, Max Reger Tage, Im Zentrum Lied w Niemczech, Les Heures Romantiques entre Loir et Loire we Francji, Elite Unesco Proms w Rumunii, Festiwalu św. Krzysztofa na Litwie, Komponistinnen Marathon w Austrii, Festiwalu Liszta na Węgrzech, Łódź Czterech Kultur, Festiwalu im. Adama Didura, i in.
W spektaklach operowych można było usłyszeć Liliannę w m. in. Ottone Händla w reżyserii Harrego Kupfera (Niemcy), prapremierze opery Balducciego Boabdil-Re di Granata, w której kreowała partię tytułową (Niemcy), w polskiej premierze opery B. Brittena Dokręcanie śruby – najlepszym spektaklu operowym sezonu 2016 oraz w koncertowym wystawieniu opery C. Debussy'ego Peleas i Melizanda przyjętym owacją na stojąco podczas Festiwalu Trzy-Czte-Ry.
Nagrała dwie płyty z pieśniami Piotra Maszyńskiego z towarzyszeniem pianistki Jolanty Pszczółkowskiej-Pawlik (wyd. DUX). Nagrania otrzymały wyróżnienia: w kategorii płyta roku magazynu HI-Fi w Polsce (vol. 1, 2021) i francuskiego Clic Magazine (vol.2, 2022) jako un disque magnifique.
Lilianna ukończyła z wyróżnieniem Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie Marjany Lipovšek. W zakresie kameralistyki doskonaliła swój warsztat u Udo Reinemanna w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. Ukończyła także z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi oraz historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. W lipcu 2023 obroniła z wyróżnieniem pracę doktorską poświęconą współczesnej polskiej pieśni.
Jest stypendystką szwajcarskiej fundacji Thyll, niemieckiej DAAD i wielokrotną stypendystką MKiDN.


Maciej Piszek (fortepian)

Urodzony 3 maja 1985 w Warszawie. W roku 2008 ukończył z wyróżnieniem studia z zakresu gry na fortepianie pod kierunkiem prof. Bronisławy Kawalli oraz klasę kameralistyki prof. Macieja Paderewskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem takich wybitnych profesorów, jak Sequeira Costa, Dominique Merlet, Vera Gornostaeva czy Lee Kum-Sing. W roku 2015 ukończył studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. K.Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego.

Jest laureatem nagród na wielu krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych (m.in. we Francji, Grecji i Włoszech). Brał udział w licznych festiwalach muzycznych, m.in. „Łańcuch” poświęcony twórczości Witolda Lutosławskiego (2004), „Laboratorium” (2006), Festiwal Twórczości Pawła Szymańskiego (2006), Festiwal „Crossdrumming” (2007), Festiwal „Od Chopina do Góreckiego” (2007), „Świętokrzyskie Dni Muzyki” (2008), „Forum Lutosławskiego” (2009), „Muzyka Na Szczytach” (2015, 2021), „Paweł Mykietyn – konteksty” (2020), „Trzy-Czte-Ry” (2016, 2017, 2020, 2021, 2022), „Warszawska Jesień” (2016). Występował z towarzyszeniem orkiestr, m.in. AUKSO, Sinfonia Varsovia, Polskiej Orkiestry Radiowej, Orkiestry Filharmonii Kaliskiej, pod batutą takich dyrygentów, jak  Bassem Akiki, Łukasz Borowicz, Szymon Bywalec, Piotr Dąbrowski, Przemysław Fiugajski, Szymon Kawalla, Michał Klauza, Wiktor Kociuban, Jan Krenz, Marek Moś, Wojciech Michniewski, Fabian Panisello, Ruben Silva, Monika Wolińska, w wielu prestiżowych salach w Polsce oraz za granicą (m.in. w Austrii, Hiszpanii, Grecji, Rumunii, Francji, we Włoszech, na Białorusi oraz Ukrainie). 

Współpracował m.in. z Pawłem Mykietynem, Maciejem Grzybowskim, Olgą Pasiecznik, Jackiem Laszczkowskim, Andrzejem Karałowem, Anną Karasińską, Stanisławem Skoczyńskim, Kwartetem DAFÔ, Royal String Quartet oraz kameralnymi zespołami orkiestr Warszawskiej Opery Kameralnej i Opery Narodowej. Płyta "Speechless Song" z utworami Pawła Mykietyna, na której pianista wraz z Jackiem Laszczkowskim zarejestrowali „Sonety Szekspira” na sopran męski i fortepian (2000) otrzymała dwie statuetki „Fryderyka”.

 

 


 

 

 

PROGRAM 8. FESTIWALU!

23 LISTOPADA - 16 GRUDNIA 2023

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie
ul. Modzelewskiego 59

Studio Polskiego Radia im. W. Szpilmana
al. Niepodległości 81

 


Organizatorzy:

Fundacja Przypływ Kultury
ul. Miedziana 12/46, Warszawa

e-mail: festiwal@przyplywkultury.pl

instagram facebook