Lilianna Zalesińska

Debiutowała na scenie operowej dzięki wygranej w konkursie Opery Kameralnej w Rheinsbergu w „Ottone” G.F. Haendla, w reżyserii legendarnego Harrego Kupfera. Spośród partii operowych wymienić warto rolę tytułową w pierwszym od 1827 r. wystawieniu opery G. Balducciego „Boabdil-Re di Granata” (Bad Wildbad, Niemcy), czy udział w „The Turn of the Screw” B. Brittena w Operze na Zamku w Szczecinie – w spektaklu uznanym za najlepsze przedstawienie operowe sezonu.

Artystka na koncie ponad 90 recitali pieśniarskich oraz koncerty oratoryjne i kameralne w całej Europie. W 2011 roku zdobyła I. nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pieśniarskim w Kolonii. Jej recitalowi w Niemczech patronował słynny Dietrich Fischer-Dieskau.

Brała udział w wystawieniach i prapremierach utworów współczesnych, m.in. na scenie Konzerthaus w Wiedniu, podczas koncertów otwierających festiwal Warszawska Jesień, jako „Prestigious Guest” na festiwalu SIMN w Bukareszcie itp. Prapremierowe wykonania swoich utworów powierzali jej kompozytorzy polscy, chińscy, belgijscy, rumuńscy, litewscy, bułgarscy (utwory wokalne A. Garbal śpiewaczka zarejestrowała na płycie wydanej w 2018 r.). Występowała na takich festiwalach jak: UNESCO Proms, Łódź  Czterech Kultur, 50. Jubileuszowy Festiwal w Łańcucie, Festiwal im. A. Didura, Śląska Trybuna Kompozytorów w siedzibie NOSPR, Max Reger Tage w Niemczech, Les Heures Romantiques we Francji, International Izmir Festival w Turcji (obok takich artystów jak Yo-Yo Ma, czy Sinfonia Varsovia), Festiwal św. Krzysztofa w Wilnie i in. Występowała z koncertami m.in. z okazji Roku Mahlera (Polska, Austria), Roku Wagnera (Niemcy), Roku Haydna (Francja), Roku Ogińskiego (Polska, Litwa), Roku Panufnika (Polska, Finlandia) itd.  

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi (2006) oraz z jednogłośnym wyróżnieniem studia podyplomowe w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu (2008). Kształciła się również w Konserwatorium Królewskim w Brukseli u prof. Udo Reinemanna. Otrzymała stypendia MKiDN, Rządu Włoskiego oraz szwajcarskiej Fundacji dr. Roberta i Liny Thyll-Dürr. Jest też absolwentką studiów magisterskich w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.

Udostępnij