KONCERT 1.

Urszula Kryger  
Jest jedną z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek. Ukończyła studia pianistyczne i wokalne w Akademii Muzycznej w Łodzi. Uczestniczyła w wielu  międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody. Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa w I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (1992), VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Johannesa Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994), od którego jej karierze towarzyszy niesłabnące zainteresowanie melomanów i krytyki.
W 1995 roku wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Rok później z wielkim sukcesem zadebiutowała na scenie Semperoper w Dreźnie w operze Kopciuszek Gioacchino Rossiniego w partii Angeliny. Publiczność polska i wielu krajów świata miała okazję często podziwiać jej kreacje w dziełach oratoryjnych wykonywanych pod batutą tak znakomitych mistrzów, jak Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis czy Armin Jordan.
Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Doceniają to towarzyszący jej muzycy, wśród których znajdują się wybitni pianiści, jak Hartmut Höll, Charles Spencer, Melvyn Tan i Pascal Rogé, klarnecista Paul Meyer, Tokyo String Quartet, Petersen Quartet.
Urszula Kryger dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i firm fonograficznych, takich jak Decca (Pieśni polskie Poulenca), Hyperion (pieśni Chopina), CPO (ballady Löwego), DUX (duety rosyjskie – „Fryderyk” 2001; pieśni Moniuszki oraz pieśni Karłowicza i Szymanowskiego – „Fryderyk” 2002; pieśni Żeleńskiego – „Fryderyk” 2012; duety słowiańskie, duety niemieckie), BNL (arie Beethovena), Naxos (pieśni Lutosławskiego), Channel Classics (Szymanowski Complete Songs – „Fryderyk” 2004), Polskie Radio (Karola Szymanowskiego pieśni z orkiestrą) czy NInA (Mykietyn – Pasja św. Marka). Artystka  wyróżniona została także nagrodą Fundacji im. Karola Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni tegoż kompozytora.
Urszula Kryger jest również pedagogiem. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Jest profesorem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Ryszard Alzin 
Polski kompozytor i pianista zamieszkały w Hamburgu. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji Stanisława Moryto i Marcina Błażewicza oraz w klasie fortepianu Ewy Pobłockiej i Marii Gabryś. W latach 2018-2020 uczestniczył w programie CoPeCo (Contemporary Performance and Composition), studiach skoncentrowanych na wykonawstwie muzyki współczesnej, a na także improwizacji i kompozycji, odbywających się kolejno na czterech europejskich uczelniach muzycznych: Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia w Tallinie, Kungliga Musikhögskolan w Sztokholmie, Conservatoire National Supérieur Musique et Danse w Lyonie oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.
Jest laureatem licznych nagród w konkursach pianistycznych w Polsce i zagranicą, m.in. Grand Prix w Concours Musical de France w Paryżu (2004), I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Instrumentalistów im. Stefanii Woytowicz w Jaśle (2006), wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym EMCY w Ettlingen (2006), I nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym „Karol Szymanowski in Memoriam” w Warszawie (2007), II nagrody w X Konkursie Pianistycznym im. Ludwika Stefańskiego i Haliny Czerny-Stefańskiej w Płocku (2008) oraz wyróżnienia za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego w XIX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi ze śpiewakiem Michałem Janickim (2016). Za swoje osiągnięcia muzyczne kilkakrotnie został również nagrodzony stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kompozycje Ryszarda Alzina wykonywane są w kraju i zagranicą, na festiwalach takich jak „Ljud-O-Ljud Festival” w Sztokholmie (2019) czy „XXIII Gdański Festiwal Carillonowy” (2021). Jego najważniejsze kompozycje to m.in. 5 Aforyzmów na fortepian (2009), Elegia na chór mieszany (2010), Dwie pieśni do słów Stachury na mezzosopran i gitarę (2011), Gabinet luster na trzy instrumenty (2011), unter-über-neben na skrzypce i live electronics (2014), Toccata na gitarę i fortepian (2014), Oleander – kantata na sopran i zespół muzyki dawnej (2017), Raport o stanie planety – opera kameralna na sopran, alt, tenor bas i zespół instrumentalny (2019), kPylNerHaaC na taśmę (2020) oraz Nokturn gdański na tenorowy flet prosty i carillon (2021).
 

    

Udostępnij