3.12.2024, godz. 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
ul. Modzelewskiego 59, Warszawa
BILETY
Dorota Anderszewska urodziła się w Warszawie w 1967 roku w rodzinie polsko-węgierskiej. Już od najmłodszych lat przejawiała talent muzyczny i zamiłowanie do sztuki. Kształciła się w Europie i w USA, jest absolwentką słynnego Juilliard School. Można ją usłyszeć na estradach całego świata, jednak na stałe, jako pierwsza solistka, związana jest z Opéra Orchestre National Montpellier.
W 2024 roku Dorota Anderszewska obchodzi pięćdziesięciolecie gry na skrzypcach, które świętować będzie z przyjaciółmi podczas wspólnego koncertu.
Artystce na estradzie towarzyszyć będą:
Piotr Anderszewski,
Katarzyna Budnik,
Andrzej Bauer,
Natalia Karaszewska,
Tatiana Przybylska-Karaszewska,
Kamil Karaszewski,
Dominik Karaszewski,
Aleksandra Stadniczenko,
Andrzej Szeremeta.
Organizatorem koncertu jest Fundacja Przypływ Kultury.
PROGRAM:
Johann Sebastian Bach: Aria z Wariacji Goldbergowskich BWV 988 (w transkrypcji na trio smyczkowe)
Dorota Anderszewska - skrzypce
Katarzyna Budnik - altówka
Andrzej Bauer - wiolonczela
Wolfgang Amadeusz Mozart: I Kwartet fletowy D-dur KV 285
Allegro
Adagio
Rondo
Natalia Karaszewska - flet
Dorota Anderszewska - skrzypce
Aleksandra Stadniczenko - altówka
Tatiana Przybylska-Karaszewska - wiolonczela
Olivier Messiaen: Louange à l'éternité de Jésus z Kwartetu na Koniec Czasu (1941)
Andrzej Bauer - wiolonczela
Piotr Anderszewski - fortepian
Johann Sebastian Bach: wybór z Wariacji Goldbergowskich BWV 988 (w transkrypcji na trio smyczkowe)
Dorota Anderszewska - skrzypce
Katarzyna Budnik - altówka
Andrzej Bauer - wiolonczela
Maurice Ravel: Sonata na skrzypce i wiolonczelę (1920-1922). Cz. III: Lent
Dorota Anderszewska - skrzypce
Andrzej Bauer - wiolonczela
Béla Bartók: wybór z 44 Duetów (1931) w opracowaniu na skrzypce i altówkę
Dorota Anderszewska - skrzypce
Katarzyna Budnik - altówka
Johannes Brahms: wybór z op. op. 117-119
Piotr Anderszewski - fortepian
Johann Sebastian Bach: wybór z Wariacji Goldbergowskich BWV 988 (w transkrypcji na trio smyczkowe)
Dorota Anderszewska - skrzypce
Katarzyna Budnik - altówka
Andrzej Bauer - wiolonczela
Wolfgang Amadeusz Mozart: Divertimento F-dur KV 247: Menuet, Allegro
Natalia Karaszewska - flet
Kamil Karaszewski - waltornia
Dominik Karaszewski - waltornia
Dorota Anderszewska - skrzypce
Aleksandra Stadniczenko - altówka
Tatiana Przybylska-Karaszewska - wiolonczela
Olivier Messiaen: Louange à l'immortalité de Jésus z Kwartetu na Koniec Czasu (1941)
Dorota Anderszewska - skrzypce
Piotr Anderszewski - fortepian
Fritz Kreisler: Liebeslied
Dorota Anderszewska - skrzypce
Piotr Anderszewski - fortepian
Johannes Brahms: III Kwartet fortepianowy c-moll op. 60. Cz. III: Andante
Dorota Anderszewska - skrzypce
Katarzyna Budnik - altówka
Andrzej Bauer - wiolonczela
Piotr Anderszewski - fortepian
Johann Sebastian Bach: wybór z Wariacji Goldbergowskich BWV 988 (w transkrypcji na trio smyczkowe)
Dorota Anderszewska - skrzypce
Katarzyna Budnik - altówka
Andrzej Bauer - wiolonczela
W trakcie koncertu usłyszymy również wiersze polskich poetów recytowane przez Andrzeja Szeremetę.
Prowadzenie koncertu: Magdalena Łoś i Maciej Grzybowski
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie.
DOROTA ANDERSZEWSKA:
Artystka edukację muzyczną rozpoczęła w rodzinnym mieście - Warszawie, kontynuowała ją we Francji (konserwatoria w Lyonie i Strasburgu), następnie przez siedem lat doskonaliła swoje umiejętności w Stanach Zjednoczonych dzięki stypendium konkursowemu na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, w Kalifornijskim Instytucie Sztuk oraz w nowojorskiej Juilliard School, gdzie uzyskała tytuł magistra muzyki w klasie Dorothy DeLay.
Od 2004 roku jest pierwszą solistką Opéra Orchestre National Montpellier, wcześniej zajmowała to stanowisko przez siedem lat w Orchestre National Bordeaux Aquitaine. Jednocześnie kontynuowała karierę jako solistka i kameralistka, występując na estradach europejskich, amerykańskich i azjatyckich: Wigmore Hall (Londyn), Cheltenham Festival, Franz Liszt Academy (Budapeszt), Filharmonia Narodowa (Warszawa), Printemps des Arts (Monte Carlo), Hancock Auditorium (Los Angeles), Alice Tully Hall (Nowy Jork), Weill Recital Hall (Carnegie Hall), Biblioteka Narodowa (Ottawa), Taipei National Theatre.
Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów: Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Zino Francescattiego (Marsylia), Konkursu im. Wieniawskiego-Lipińskiego dla Młodych Skrzypków (Lublin), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Taipei, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Pekinie, Konkursu Mozartowskiego w Los Angeles. Jej repertuar jako solistki i kameralistki jest bardzo szeroki. Jej ostatnie wykonania Koncertów Strawińskiego, Schumanna, Beethovena, Dvořáka, Szymanowskiego, Prokofiewa, Bartóka, Karłowicza, Lutosławskiego (Partita), Blocha (Baal Szem) spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i prasy. Dorota Anderszewska występuje ze swoim bratem pianistą Piotrem Anderszewskim. Wspólnie nagrali dzieła Mozarta, Beethovena, Schuberta, Lutosławskiego, Kreislera, Bartóka. Wśród jej partnerów estradowych zajmujących się muzyką kameralną są m.in.: Miklós Perényi, István Várdai, Balázs Szokolay, Maurice Bourgue.
W 2024 roku Dorota Anderszewska obchodzi pięćdziesięciolecie gry na skrzypcach, z tej okazji zaprosiła przyjaciół i najbliższych do udziału we wspólnym koncercie 3 grudnia o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59).